اقامه نماز جماعت به امامت یک خانم روی آنتن شبکه سه رفت + عکس پخش سریال «مولانا» در شبکه نمایش خانگی نمایشگاه «نگاره‌های ماندگار» در موزه بزرگ خراسان | سیر روح در عالم معنا «زیبا صدایم کن» رسول صدرعاملی کلید خورد شعر همان عشق، همان زندگی | درباره مهرداد اوستا، شاعر غزل‌های خیال‌انگیز محمدرضا فروتن و میترا حجار با «نیلگون» در راه سینما آخرین نشانه‌های نمک نورالدین | نگاهی به فصل پنجم سریال «نون خ»، ساخته سعید آقاخانی کارگردان نمایش «کلنل»: بزنگاه‌های تاریخی ما، زمینه ساز  تولید آثار هنری است آواز پرنده‌های صبح فروش حیرت انگیز «گارفیلد» در اولین هفته اکران «سمرقند»، برای خانواده بزرگ فارسی زبانان | کتاب تازه شاعر خراسانی در نمایشگاه کتاب تهران پایان فیلمبرداری فیلم سینمایی «برج آخر» اثر سوفیا موسویان صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ آلبوم «عشق ناباور» در راه بازار موسیقی کنسرت‌های پاپ اردیبهشت ۱۴۰۳ + زمان و مکان تأکید هیئت رسانه‌ای ایران و عراق بر انعقاد «تفاهم‌نامه همکاری» و تشکیل «شورای رسانه‌ای مشترک» + آلبوم تصاویر برنارد هیل بازیگر «ارباب حلقه ها» و «تایتانیک» درگذشت + بیوگرافی افشای «رازهای دوبلین» در نمایشگاه کتاب تهران
سرخط خبرها

درباره محمدرضا صولتی، بازیگر و دوبلور توانمند مشهدی که امروز ۴۸ ساله شد | حنجره‌ای که نوستالژی خواهد شد

  • کد خبر: ۱۶۶۴۴۶
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱
درباره محمدرضا صولتی، بازیگر و دوبلور توانمند مشهدی که امروز ۴۸ ساله شد | حنجره‌ای که نوستالژی خواهد شد
ارادت و ریشه «محمدرضا صولتی» به زادگاه خود مشهد هرگز اقامت او در تهران را ماندگار نکرد و همچنان برای انجام پروژه‌های گویندگی میان مشهد و پایتخت در آمد و شد است.

شهرآرانیوز؛ بارقه‌های علاقه به هنر را از همان سنین کودکی و حوالی چهارپنج سالگی با رغبت به نقاشی و شنیدن موسیقی از خود نشان داد. هرچند اهالی هنر مشهد، او را بیش از هرچیز به حضور پرقدرتش بر روی صحنه تئاتر می‌شناسند، اما خودش فعالیت در زمینه دوبله را به خاطر دیده نشدن بیشتر دوست دارد.

«تو افق یه چیز مبهمی می‌بینم». این نخستین جمله‌ای بود که محمدرضا صولتی با آن به دنیای دوبله وارد شد. جمله‌ای که برای تست گویندگی بر روی فیلم تایتانیک به زبان آورد و به خاطر آن از مشهد به تهران رفت.
سال‌های ۸۴-۸۳ بود که رسما به انجمن گویندگان جوان در تهران پیوست و طی یک توافق نانوشته میان گویندگان پیشکسوت عرصه دوبله کشور با نسل جوان این حرفه، قرار شد دوبله انیمیشن‌ها با جوان‌ها باشد و عمده فیلم‌ها و سریال‌ها بر عهده استادان این حرفه
قرار بگیرد.

صولتی در ابتدای این راه، بیش از هرچیز به تیپ سازی پرداخت و در نخستین پروژه‌های خود در برخی آثار همچون «داستان کوسه»، گاه به جای سه یا چند نقش صحبت می‌کرد. اما آنچه او را در حوزه صدا به شهرت رساند، صداپیشگی نقش محبوب و دوست داشتنی کودکان و بزرگ سالان، «باب اسفنجی» بود. انیمیشنی که در آن گاه به جای هفت یا هشت نقش به طور هم زمان حرف زده بود.
«ماتر» در انیمیشن ماشین ها، «باب اسفنجی»، «پاتریک»، «پلانگتون» و... در باب اسفنجی، «سید» در عصر یخبندان و «وودی» در داستان اسباب بازی‌ها از دیگر شخصیت‌های معروف و مشهوری بودند که صولتی با صدای خود به آن‌ها جانی دوباره داد.

ارادت و ریشه صولتی به زادگاه خود مشهد هرگز اقامت او در تهران را ماندگار نکرد و همچنان برای انجام پروژه‌های گویندگی میان مشهد و پایتخت در آمد و شد است. دشواری بعد مسافت و وجود ظرفیت‌های خوب صدا در مشهد باعث شد، استارت دوبله انیمیشن را در جایی جز پایتخت بزند و در قالب یک گروه هفت هشت نفره از میان گویندگان رادیو و تلویزیون و بازیگران تئاتر مشهدی، آثار متعددی را در سال، دوبله و در سطح کشوری منتشر کند.

محمدرضا صولتی همان اندازه که در زمینه صداپیشگی موفق و درخشان ظاهر شد، در حوزه بازیگری نیز با کسب تندیس بهترین بازیگر مرد در سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر برای نمایش‌های «تاریکی» و «تب سرد روی پیشانی داغ»، ثابت کرد در هر رشته ای، نهایت تلاش و همت خود را صرف هنر و علاقه مندی اش می‌کند.

او در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر نیز برای نمایش‌های «اکسیژن» و «یتیم خانه فونیکس» در رشته بهترین بازیگر مرد مورد تقدیر قرارگرفت و در سریال‌های نمایش خانگی «سیاوش و خون سرد»، فیلم تلویزیونی «سهراب»، فیلم سینمایی «چشم و گوش بسته» و سریال تلویزیونی «دیوار به دیوار» نیز به ایفای نقش پرداخته است، اما او بی شک، با صدای باب اسفنجی به نوستالژی نسلی بدل خواهد شد که بار‌ها برایشان خاطره ساخته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->